Gå videre til hovedindholdet

Didaktiske og pædagogiske overvejelser

Kendskab og udgangspunkt i læringsforudsætninger

Relationen - giver ikke sådan en opgave til en klasse jeg ikke kender

Rette flow --> nærmeste udviklingszone

Mål og indhold skulle kunne differentieres undervejs 

Fokus på alle

Læring der rykker:

Mestring læring og progression:

Formativ evaluering - vigtigt med feedback
Rette flow

Indflydelse, autonomi og medskaber:
Inddragelse af elevens idéer og livssituation

Indflydelse på egen læring påvirker drivkraften, for eleverne kan selv sætte kriterierne for sværhedsgrad og derved opleve at udvikle, skabe progression og mestre

Relevans, anvendelse og formål:
Relevans på kort sigt eller længere sigt. Gode forbindelser mellem teori og praksis
Deltagelse i et praksisfællesskab


Knytter sig til samspilsdimensionen. Blive enige og arbejde videre i en proces. 

Sociale klima, relationer og tilhør:
Al læring er situeret. Derfor er det også vigtigt at eleven får en følelse af at høre til. Der kan være nogle sociale læringsforudsætninger såsom problemer på hjemmefronten. 
Tryghed er også en faktor der fremmer læringen.
I opgaven er et af elementerne at de skal arbejde sammen og skabe noget sammen. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen del 3 Afrunding

På baggrund af de andre interventioner jeg har anvendt i løbet af de sidste par måneder valgte jeg at denne opgave skulle stilles så frit som muligt indenfor nogle rammer jeg valgte. Jeg lagde vægt på at eleverne skulle have medindflydelse på slutproduktet, men samtidig have processen for øje med henblik på at øge motivationen og give dem en følelse af at mestre. De fik selv lov at vælge app, men også hvilken virksomhed de helst ville undersøge og analysere. Lidt for abstrakt Jeg skulle ha guidet dem noget mere eller selv udarbejdet en App inden. Kravene jeg stillede må jeg erkende blev for abstrakt for mange af dem og jeg måtte undervejs revurdere og differentiere noget mere. Emnet omkring "Den frie bevægelighed" som de skulle vurdere blev for svært for dem at få ind i den kontekst. Valg af app skabte også frustrationer, da tålmodigheden omkring viden om og forståelse for det de forskellige apps kunne ikke rakte så langt. Jeg anvendte formativ evaluering, så j

Eksamen del 2 Digitalt produkt

Præsentation af det digitale produkt Opgaven blev udarbejdet ud fra de forskellige niveauer i Blooms taksonomi. For at skabe et kollaborativt samarbejde havde jeg under udarbejdelsen web 2.0 modellen for øje. Dette for at sikre mig, at eleverne ikke ville dele opgaven op og hver især udarbejde noget materiale for derefter at samle det sammen. Der skulle være fokus på samarbejdsprocessen for derefter at ende ud med en tingsliggørelse - et produkt.  Derfor valgte jeg også at eleverne skulle starte med at oprette en google docs hvor de skulle samle alt deres materiale.  Først gennemgik jeg følgende pp i det fælles klasserum: Huske : Herunder opliste, finde, lokalisere, genkalde Forstå og anvende: Herunder: søge, forklare, udvælge, demonstrere og bruge Analysere og vurdere: Herunder sammenligne, eksperimentere og bedømme Selve opgaven dækker igen de forskellige taksonomiske niveauer Skabe: Herunder: designe, opf

Feedback, feedup og feedforward i et undervisningsforløb i samfundsfag

Undervisning: Samfundsfag Emne: Politiske partier