Gå videre til hovedindholdet

Didaktiske og pædagogiske overvejelser

Kendskab og udgangspunkt i læringsforudsætninger

Relationen - giver ikke sådan en opgave til en klasse jeg ikke kender

Rette flow --> nærmeste udviklingszone

Mål og indhold skulle kunne differentieres undervejs 

Fokus på alle

Læring der rykker:

Mestring læring og progression:

Formativ evaluering - vigtigt med feedback
Rette flow

Indflydelse, autonomi og medskaber:
Inddragelse af elevens idéer og livssituation

Indflydelse på egen læring påvirker drivkraften, for eleverne kan selv sætte kriterierne for sværhedsgrad og derved opleve at udvikle, skabe progression og mestre

Relevans, anvendelse og formål:
Relevans på kort sigt eller længere sigt. Gode forbindelser mellem teori og praksis
Deltagelse i et praksisfællesskab


Knytter sig til samspilsdimensionen. Blive enige og arbejde videre i en proces. 

Sociale klima, relationer og tilhør:
Al læring er situeret. Derfor er det også vigtigt at eleven får en følelse af at høre til. Der kan være nogle sociale læringsforudsætninger såsom problemer på hjemmefronten. 
Tryghed er også en faktor der fremmer læringen.
I opgaven er et af elementerne at de skal arbejde sammen og skabe noget sammen. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen del 1

Læringsteoretisk problemstilling Mit oplæg tager udgangspunkt i de udfordringer jeg møder i min undervisning i en EUD klasse på Grundforløb 1. Jeg er kontaktlærer for klassen og underviser i Erhvervsfagene og et valgfag. EUD-klassen er fordelt på 12 piger og 7 drenge.  Temaforløb : Erhvervsfagene er tilrettelagt som temaforløb, der strækker sig over 4 temaer á  4 ugers varighed. Emnerne på temaerne er: "Mig", "virksomheden", "Samfundet" og "Verden"  Målepindene for de enkelte erhvervsfag er forbundet til det tema, der dækker bekendtgørelsen bedst muligt.  Til hvert tema er tilknyttet 2-4 lærere, der har udarbejdet undervisningsmaterialet, som resten af lærergruppen, der skal undervise klassen, skal benytte. Materialet er ens for EUD klassen og de 2 EUX klasser og er udarbejdet uden blik for den niveauforskel, der kan være gældende på de to forløb.  Ejerskab: Som underviser har dette være en udfordring, at skulle undervise klassen i

Eksamen del 3 Afrunding

På baggrund af de andre interventioner jeg har anvendt i løbet af de sidste par måneder valgte jeg at denne opgave skulle stilles så frit som muligt indenfor nogle rammer jeg valgte. Jeg lagde vægt på at eleverne skulle have medindflydelse på slutproduktet, men samtidig have processen for øje med henblik på at øge motivationen og give dem en følelse af at mestre. De fik selv lov at vælge app, men også hvilken virksomhed de helst ville undersøge og analysere. Lidt for abstrakt Jeg skulle ha guidet dem noget mere eller selv udarbejdet en App inden. Kravene jeg stillede må jeg erkende blev for abstrakt for mange af dem og jeg måtte undervejs revurdere og differentiere noget mere. Emnet omkring "Den frie bevægelighed" som de skulle vurdere blev for svært for dem at få ind i den kontekst. Valg af app skabte også frustrationer, da tålmodigheden omkring viden om og forståelse for det de forskellige apps kunne ikke rakte så langt. Jeg anvendte formativ evaluering, så j

Maria

Medstuderende på Digitale teknologier Min medstuderende Maria er 38 år. Hun bor i Lyngby med mand og 2 børn. Maria er underviser på KNord og har undervist i 13 år. Marias uddannelsesbaggrund er en kandidat i spansk og dansk hvilket hun også underviser i på det studieforberedende år. Marias ønske er at give eleverne nogle analyseværktøjer til at begå sig i det virkelige liv og få koblet teori med praksis. Hendes styrker er høj faglighed, men samtidig brænder hun for det relationelle. Hun mener selv at hun skal blive bedre til at slippe eleverne, så det ikke er så lærerstyret.