Gå videre til hovedindholdet

Synopsis

Kontekst:

Konteksten udspiller sig i en EUD klasse på Roskilde Handelsskole, hvor jeg på 4. år arbejder som underviser. Jeg er kontaktlærer for klassen og underviser klassen i erhvervsfagene på Grundforløb 1 og i et valgfag. Interventionerne tager afsæt i de udfordringer, jeg undervejs har mødt i klassen

Læringsteoretisk problemstilling:

Mine observationer i klassen over tid bringer mig frem til, at en af de største udfordringer jeg møder i hverdagen, er en klasse der er delt i to. Den ene del er deltagende og motiverede og den anden del er en gruppe af drenge, der er svære at imponere og motivere. Niveaufordelingen fylder i hverdagen. Drengene bidrager ikke til gruppearbejdet og undervisningen og de har generelt en uddannelsesfremmed adfærd. Opgaven vil tage afsæt i hvordan der kan skabes et bedre læringsmiljø ved hjælp af pædagogiske metoder og didaktiske modeller samt hvordan de digitale teknologier kan inddrages med henblik på at øge motivationen.

Læringsteori:

Illeris læringstrekant vil blive bragt i spil til at belyse hvordan de forskellige dimensioner kan påvirkes, så klassen og især drengene motiveres med henblik på øget læring (Illeris 2015, s. ). Derudover vil Hutters og Lundbys model ”Læring der rykker” understøtte hvilke faktorer der motiverer til læring.

Didaktisk model:

Med udgangspunkt i Bloom´s taksonomi stilles opgaven, så de taksonomiske niveauer bliver bragt i spil med hjælp fra en selvvalgt teknologi og opsatte rammer. Modellen kan samtidig anvendes til differentiering af undervisningen, så niveauopdelingen imødekommes.

Valg af teknologi:

Med udgangspunkt i målgruppen vil didaktik 2.0 sættes i spil. Interventionen vil foregå på baggrund af den valgte læringsteori og den didaktiske model.
Eleverne får medindflydelse på valget af teknologi ved hjælp af www.læringsteknologi.dk til løsning af en opgave, hvor rammerne er sat på forhånd.
Ud over den valgte teknologi, som er individuel er Googledocs, Kahoot, padlet og video afprøvet.

Litteraturliste:

Bergmann, Jonathan & Sams, Aaron (2015): Flipped learning – vejen til engageret læring. Turbine Akademisk
Dohn, Nina Bonderup & Johnsen, Lars (2009): E-læring på Web 2.0. Samfundslitteratur
Hutters, Camilla og Lundby, Astrid (2014): Læring der rykker. Center for ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Illeris, Knud (2015): Læring. Samfundslitteratur. 3. udgave
Lund,​ ​H.R.​ ​(2015):Flipped​ ​Classroom​ ​-​ ​Kom​ ​godt​ ​igang.​ ​Systime

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen del 3 Afrunding

På baggrund af de andre interventioner jeg har anvendt i løbet af de sidste par måneder valgte jeg at denne opgave skulle stilles så frit som muligt indenfor nogle rammer jeg valgte. Jeg lagde vægt på at eleverne skulle have medindflydelse på slutproduktet, men samtidig have processen for øje med henblik på at øge motivationen og give dem en følelse af at mestre. De fik selv lov at vælge app, men også hvilken virksomhed de helst ville undersøge og analysere. Lidt for abstrakt Jeg skulle ha guidet dem noget mere eller selv udarbejdet en App inden. Kravene jeg stillede må jeg erkende blev for abstrakt for mange af dem og jeg måtte undervejs revurdere og differentiere noget mere. Emnet omkring "Den frie bevægelighed" som de skulle vurdere blev for svært for dem at få ind i den kontekst. Valg af app skabte også frustrationer, da tålmodigheden omkring viden om og forståelse for det de forskellige apps kunne ikke rakte så langt. Jeg anvendte formativ evaluering, så j

Eksamen del 2 Digitalt produkt

Præsentation af det digitale produkt Opgaven blev udarbejdet ud fra de forskellige niveauer i Blooms taksonomi. For at skabe et kollaborativt samarbejde havde jeg under udarbejdelsen web 2.0 modellen for øje. Dette for at sikre mig, at eleverne ikke ville dele opgaven op og hver især udarbejde noget materiale for derefter at samle det sammen. Der skulle være fokus på samarbejdsprocessen for derefter at ende ud med en tingsliggørelse - et produkt.  Derfor valgte jeg også at eleverne skulle starte med at oprette en google docs hvor de skulle samle alt deres materiale.  Først gennemgik jeg følgende pp i det fælles klasserum: Huske : Herunder opliste, finde, lokalisere, genkalde Forstå og anvende: Herunder: søge, forklare, udvælge, demonstrere og bruge Analysere og vurdere: Herunder sammenligne, eksperimentere og bedømme Selve opgaven dækker igen de forskellige taksonomiske niveauer Skabe: Herunder: designe, opf