Kontekst:
Konteksten udspiller sig
i en EUD klasse på Roskilde Handelsskole, hvor jeg på 4. år arbejder som
underviser. Jeg er kontaktlærer for klassen og underviser klassen i
erhvervsfagene på Grundforløb 1 og i et valgfag. Interventionerne tager afsæt i
de udfordringer, jeg undervejs har mødt i klassen
Læringsteoretisk problemstilling:
Mine observationer i
klassen over tid bringer mig frem til, at en af de største udfordringer jeg
møder i hverdagen, er en klasse der er delt i to. Den ene del er deltagende og
motiverede og den anden del er en gruppe af drenge, der er svære at imponere og
motivere. Niveaufordelingen fylder i hverdagen. Drengene bidrager ikke til
gruppearbejdet og undervisningen og de har generelt en uddannelsesfremmed
adfærd. Opgaven vil tage afsæt i hvordan der kan skabes et bedre læringsmiljø
ved hjælp af pædagogiske metoder og didaktiske modeller samt hvordan de
digitale teknologier kan inddrages med henblik på at øge motivationen.
Læringsteori:
Illeris læringstrekant
vil blive bragt i spil til at belyse hvordan de forskellige dimensioner kan
påvirkes, så klassen og især drengene motiveres med henblik på øget læring
(Illeris 2015, s. ). Derudover vil Hutters og Lundbys model ”Læring der rykker”
understøtte hvilke faktorer der motiverer til læring.
Didaktisk model:
Med udgangspunkt i
Bloom´s taksonomi stilles opgaven, så de taksonomiske niveauer bliver bragt i
spil med hjælp fra en selvvalgt teknologi og opsatte rammer. Modellen kan
samtidig anvendes til differentiering af undervisningen, så niveauopdelingen
imødekommes.
Valg af teknologi:
Med udgangspunkt i
målgruppen vil didaktik 2.0 sættes i spil. Interventionen vil foregå på
baggrund af den valgte læringsteori og den didaktiske model.
Eleverne får
medindflydelse på valget af teknologi ved hjælp af www.læringsteknologi.dk til
løsning af en opgave, hvor rammerne er sat på forhånd.
Ud over den valgte
teknologi, som er individuel er Googledocs, Kahoot, padlet og video afprøvet.
Litteraturliste:
Bergmann,
Jonathan & Sams, Aaron (2015): Flipped learning – vejen til engageret læring. Turbine Akademisk
Dohn,
Nina Bonderup & Johnsen, Lars (2009): E-læring på Web 2.0. Samfundslitteratur
Hutters,
Camilla og Lundby, Astrid (2014): Læring der rykker. Center for ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Illeris,
Knud (2015): Læring.
Samfundslitteratur. 3. udgave
Lund,
H.R. (2015): Flipped
Classroom - Kom godt igang. Systime
Kommentarer
Send en kommentar