Gå videre til hovedindholdet

Samarbejde og videndeling med kolleger

Øvelse 4

Hvordan kan der samarbejdes og videndeles med kolleger omkring anvendelse af digitale teknologier i undervisnings og læreprocesser:

Padlet kan anvendes på lærermøder som et brainstormingsværktøj. De bliver "tvunget" til at anvende et digitalt værktøj som så kan videreudvikles til undervisningen

På Grundforløb 1 har vi tematiseret undervisning hvor forskellige lærere står for materialet, som de så sætter de lærere der skal undervise i det grundigt ind i.
På Systime har vi oprettet et forløb i forløbsbyggeren hvor en af opgaverne er at eleverne skal brainstorme i Todays meet. Dette vil også "tvinge" flere lærere ud i at prøve den nye teknologi af.

For at det kan blive integreret generelt skal videndelingen ske, så lærerne selv bliver nødt til at anvende teknologien.

På Grundforløb 1 hvor vi har den tematiserede undervisning laver vi samtidig pp til hinanden som den enkelte lærer skal anvende i forløbet. Dette kan være problematisk da læreren ikke selv har lavet den og tænkt tankene bag. Der kan anvende Screen o-matic så de enkelte slides bliver uddybet til læreren.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen del 1

Læringsteoretisk problemstilling Mit oplæg tager udgangspunkt i de udfordringer jeg møder i min undervisning i en EUD klasse på Grundforløb 1. Jeg er kontaktlærer for klassen og underviser i Erhvervsfagene og et valgfag. EUD-klassen er fordelt på 12 piger og 7 drenge.  Temaforløb : Erhvervsfagene er tilrettelagt som temaforløb, der strækker sig over 4 temaer á  4 ugers varighed. Emnerne på temaerne er: "Mig", "virksomheden", "Samfundet" og "Verden"  Målepindene for de enkelte erhvervsfag er forbundet til det tema, der dækker bekendtgørelsen bedst muligt.  Til hvert tema er tilknyttet 2-4 lærere, der har udarbejdet undervisningsmaterialet, som resten af lærergruppen, der skal undervise klassen, skal benytte. Materialet er ens for EUD klassen og de 2 EUX klasser og er udarbejdet uden blik for den niveauforskel, der kan være gældende på de to forløb.  Ejerskab: Som underviser har dette være en udfordring, at skulle undervise klassen i

Eksamen del 3 Afrunding

På baggrund af de andre interventioner jeg har anvendt i løbet af de sidste par måneder valgte jeg at denne opgave skulle stilles så frit som muligt indenfor nogle rammer jeg valgte. Jeg lagde vægt på at eleverne skulle have medindflydelse på slutproduktet, men samtidig have processen for øje med henblik på at øge motivationen og give dem en følelse af at mestre. De fik selv lov at vælge app, men også hvilken virksomhed de helst ville undersøge og analysere. Lidt for abstrakt Jeg skulle ha guidet dem noget mere eller selv udarbejdet en App inden. Kravene jeg stillede må jeg erkende blev for abstrakt for mange af dem og jeg måtte undervejs revurdere og differentiere noget mere. Emnet omkring "Den frie bevægelighed" som de skulle vurdere blev for svært for dem at få ind i den kontekst. Valg af app skabte også frustrationer, da tålmodigheden omkring viden om og forståelse for det de forskellige apps kunne ikke rakte så langt. Jeg anvendte formativ evaluering, så j

Maria

Medstuderende på Digitale teknologier Min medstuderende Maria er 38 år. Hun bor i Lyngby med mand og 2 børn. Maria er underviser på KNord og har undervist i 13 år. Marias uddannelsesbaggrund er en kandidat i spansk og dansk hvilket hun også underviser i på det studieforberedende år. Marias ønske er at give eleverne nogle analyseværktøjer til at begå sig i det virkelige liv og få koblet teori med praksis. Hendes styrker er høj faglighed, men samtidig brænder hun for det relationelle. Hun mener selv at hun skal blive bedre til at slippe eleverne, så det ikke er så lærerstyret.