Gå videre til hovedindholdet

Thinglink som digitalt værktøj i undervisningen

Jeg vil i undervisningen i Afsætning inddrage Thinglink som et digitalt værktøj. Eleverne skal selv oprette en Thinglink og udgangspunktet er en teori/model, som eleverne i grupper skal finde så meget information omkring og kunne forklare med tekst og billeder for resten af klassen. Den ene model er  "De 4 pér", som ofte er en svær model for eleverne at forstå og den bliver ofte anvendt i en forkert sammenhæng. Eleverne får sjældent skrevet noter og dette er en problemstilling jeg vil imødekomme ved at de både får arbejdet med den, men også diskuteret den i gruppen samtidig med at den ligger som en Thinglink, så den er nem at finde frem igen. Med tiden skal eleverne lægge de opgaver ind som de laver der indeholder "De 4 pér".
Billedresultat for de 4 p'er

Materialet skal være så fyldestgørende, så de andre elever i klassen kan bruge det som repetition til eksamen.

I opgaveløsningen skal der være både tekst, video og billeder, der forklarer modellen bedst muligt og materialet skal være så fyldestgørende, så de kan bruge det som repetition til eksamen.

Set ud fra Illeris læringstrekant skal alle 3 processer være i spil for at en læring finder sted. Indholdsdimensionen giver et indblik i, hvad eleverne kan tilegne sig af viden, hvad de evt. ved i forvejen og hvordan de formår at anvende modellen i praksis. Formålet med at eleverne skal arbejde med en Thinglink er, at de bliver" tvunget" til at forholde sig til, hvad der hører under hvilket P og hvorfor. Dette giver en øget mulighed for læring, når de i praksis skal løse opgaven. Læringen foregår i et samspil med andre elever.
Drivkraftdimensionen bliver sat i spil, da elevernes nysgerrighed skal vækkes, så de får lysten til at opnå en ny viden. Drivkraften kan også sættes i spil da motivationen kan påvirkes af at eleverne føler ejerskab af det materiale de skal lave og samtidig bliver bevidste om at det skal bruges senere hen og derfor også være korrekt lavet. Redskabet kan i sig selv også være motiverende, da det er et nyt værktøj og en ny måde at modtage undervisning på, hvor de selv er inddraget.
Læringen foregår i et fællesskab med andre både under løsningen af det, men også når det er færdigt og skal være til fri afbenyttelse af de andre. Her finder samspilsdimensionen sted. Eleverne skal engagere sig men også fremvise en hensigtsmæssig måde at fungere i en gruppe på hvor de skal være enige om hvordan selve opgaven skal løses.
Denne opgave giver mulighed for at de elever der har svært ved at være aktive i timerne kommer mere i spil, da det er en opgave som også kræver en anden færdighed end kun at kunne "De 4 pér". Her kan de elever der ellers ikke er så synlige, men er dygtige til IT, få en anden rolle og opleve en anerkendelse igennem en mere praktisk færdighed.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen del 3 Afrunding

På baggrund af de andre interventioner jeg har anvendt i løbet af de sidste par måneder valgte jeg at denne opgave skulle stilles så frit som muligt indenfor nogle rammer jeg valgte. Jeg lagde vægt på at eleverne skulle have medindflydelse på slutproduktet, men samtidig have processen for øje med henblik på at øge motivationen og give dem en følelse af at mestre. De fik selv lov at vælge app, men også hvilken virksomhed de helst ville undersøge og analysere. Lidt for abstrakt Jeg skulle ha guidet dem noget mere eller selv udarbejdet en App inden. Kravene jeg stillede må jeg erkende blev for abstrakt for mange af dem og jeg måtte undervejs revurdere og differentiere noget mere. Emnet omkring "Den frie bevægelighed" som de skulle vurdere blev for svært for dem at få ind i den kontekst. Valg af app skabte også frustrationer, da tålmodigheden omkring viden om og forståelse for det de forskellige apps kunne ikke rakte så langt. Jeg anvendte formativ evaluering, så j

Eksamen del 2 Digitalt produkt

Præsentation af det digitale produkt Opgaven blev udarbejdet ud fra de forskellige niveauer i Blooms taksonomi. For at skabe et kollaborativt samarbejde havde jeg under udarbejdelsen web 2.0 modellen for øje. Dette for at sikre mig, at eleverne ikke ville dele opgaven op og hver især udarbejde noget materiale for derefter at samle det sammen. Der skulle være fokus på samarbejdsprocessen for derefter at ende ud med en tingsliggørelse - et produkt.  Derfor valgte jeg også at eleverne skulle starte med at oprette en google docs hvor de skulle samle alt deres materiale.  Først gennemgik jeg følgende pp i det fælles klasserum: Huske : Herunder opliste, finde, lokalisere, genkalde Forstå og anvende: Herunder: søge, forklare, udvælge, demonstrere og bruge Analysere og vurdere: Herunder sammenligne, eksperimentere og bedømme Selve opgaven dækker igen de forskellige taksonomiske niveauer Skabe: Herunder: designe, opf